🔴🇹🇷 #ESCAR | Escar Filo Kiralama 2025/9 Bilanço Analizi | Rekor Kârdan Dev Zarara 🧿

 





Escar'ın Son Finansal Raporundan Çıkarılacak 5 Şaşırtıcı Ders

Giriş: Rakamların Ardındaki Hikaye

Kurumsal finansal raporlar, ilk bakışta yoğun, rakamlarla dolu ve ilgi çekici olmayan belgeler gibi görünebilir. Ancak, onları nasıl okuyacağını bilenler için, bir şirketin stratejisini, zorluklarını ve geleceğe yönelik vizyonunu anlatan dramatik bir hikaye barındırırlar. Sektörünün önemli oyuncularından biri olan Escar Filo Kiralama'nın 2025 yılının ilk dokuz ayına ait ara dönem raporu, tam da bu türden, ezber bozan ve etkili gelişmeleri ortaya koyuyor. Bu makale, yüzeydeki rakamların ötesine geçerek, bu raporlardan çıkarılacak en şaşırtıcı beş dersi damıtmayı amaçlıyor.

--------------------------------------------------------------------------------

1. Finansal Tablolardaki Sarsıcı Dönüş: Rekor Kârdan Dev Zarara

Escar'ın finansal performansındaki değişim, bir raporda nadiren görülecek kadar keskin. Şirket, 2024'ün ilk dokuz ayında 655,7 milyon TL Net Dönem Kârı elde etmişken, 2025'in aynı döneminde tam 1,46 milyar TL Net Dönem Zararı açıkladı. Bu dramatik U dönüşü, ilk bakışta operasyonel bir çöküşü işaret ediyor gibi görünebilir, ancak gerçek çok daha farklı.

Bu tersine dönüşün arkasındaki ana neden, basit bir satış düşüşünden ziyade "Enflasyon Muhasebesi (TMS 29)" standardının getirdiği önemli etkilerdi. Faaliyet raporunda belirtildiği üzere, bu muhasebe standardı, satılan ikinci el araçların raporlanan maliyetlerini ve amortisman giderlerini önemli ölçüde artırdı. Sonuç olarak, şirket operasyonel olarak faaliyetlerine devam etmesine rağmen kağıt üzerinde devasa bir zararla karşılaştı. Bu durum, muhasebe kurallarının bir şirketin raporlanan kârlılığını nasıl kökten değiştirebileceğine dair kritik bir ders niteliği taşıyor.

2. Elektrikli Araç Hayali Şimdilik Duraklatıldı: Escar Neden Frene Bastı?

Escar'ın elektrikli araç girişimi Mint Elektrikli Araç Teknolojileri A.Ş.'nin hikayesi, sektördeki büyük bir hevesin pratik zorluklarla nasıl yüzleştiğini gözler önüne seriyor. Şirket, başlangıçta bir ortaklıkla girdiği bu alanda Nisan 2024'te Mint'in %100'ünü satın alarak iddiasını ortaya koymuştu. Ancak bu hamleden sadece birkaç ay sonra, Aralık 2024'te, operasyonların duraklatılmasına karar verildi.

Raporda bu kararın arkasındaki nedenler açıkça sıralanıyor:

  • Dalgalı seyir gösteren elektrikli araç tedariki ve fiyatlaması
  • Yüksek kredi faiz seviyeleri
  • Mobil ÅŸarj teknolojisinin geliÅŸtirilme gerekliliÄŸi

Bu karar, pazarın genel heyecanına karşı bir tezat oluşturarak önemli bir mesaj veriyor. Escar'ın bu adımı, en kararlı şirketlerin bile elektrikli araçlara geçiş sürecinde karşılaştığı pratik ve finansal engeller hakkında gerçekçi bir vaka çalışması sunuyor.

3. Stratejik Küçülme mi, Zorunlu Geri Çekilme mi? Filo Neden Daralıyor?

Rapor, Escar'ın araç filosunda belirgin bir daralmaya işaret ediyor. Toplam araç sayısı 2024 sonunda 4.388 adet iken, 30 Eylül 2025 itibarıyla 3.857'ye gerilemiş durumda.

Bu küçülmeyi piyasa bağlamına oturtmak için TOKKDER sektör raporuna bakmak gerekiyor. Rapora göre, Türkiye'deki tüm operasyonel kiralama sektörü bu dönemde %5,7 oranında daralırken, Escar'ın filosu çok daha dramatik bir şekilde %12,1 daraldı; bu oran, sektör ortalamasının iki katından fazladır. Bu durum, akıllara şu soruyu getiriyor: Bu daralma, zorlu bir piyasada kârlılığı optimize etmeyi amaçlayan stratejik bir küçülme mi, yoksa zayıflayan talebe verilen zorunlu bir yanıt mı?

4. Yönetimden Cesur Hamle: Dev Zarara Rağmen Hisse Geri Alım Programı

Raporlama döneminin hemen ardından Escar yönetiminin attığı adım, belki de en şaşırtıcı olanıydı. Şirket, açıkladığı devasa zarara rağmen önemli bir hisse geri alım programı başlattığını duyurdu. Program, şirketin sermayesinin %5'ine denk gelen 25 milyon adede kadar hisseyi geri almak için 500 milyon TL'ye kadar bir bütçe ayırmayı içeriyor.

Şirketin bu hamlenin arkasındaki resmi gerekçesi oldukça net:

"...Şirketimizin Borsa'da işlem görmekte olan paylarına ilişkin fiyat hareketlerinin şirketin finansal performansını doğru yansıtmaması nedeniyle oluşan fiyat tutarsızlıklarının giderilmesi, Şirketimiz paylarında sağlıklı fiyat oluşumuna uygun bir ortamın sağlanmasına katkıda bulunulması ve sonuç olarak başta küçük hissedarlarımız olmak üzere tüm paydaşlarımızın menfaatlerinin korunması amacıyla..."

Bu duyuru lafta kalmadı. Rapor, 2 Ekim ile 7 Kasım 2025 tarihleri arasında şirketin şimdiden 1.750.000 adet hisseyi geri aldığını ve sermayedeki payını %0,35'e çıkardığını belirtiyor. Bu hızlı aksiyon, yönetimin program konusundaki ciddiyetini ve piyasa fiyatlamasına olan memnuniyetsizliğini somut bir şekilde ortaya koyuyor.

Büyük bir zararın hemen ardından bu ölçekte bir geri alım programını bu kadar kararlı bir şekilde uygulamaya koymak, yönetimin güçlü ve sezgilerin aksine bir sinyali olarak okunabilir. Bu, liderliğin şirketin mevcut hisse fiyatının, temel değerini yansıtmadığına dair sarsılmaz bir güvene sahip olduğunu gösteriyor.

5. Zorlu Bir Yılda Hissedarlara Vefa: Kâr Payı Dağıtımı Devam Etti

Escar, 2025 döneminde net zarar açıklamasına rağmen, 9 Nisan 2025'teki Genel Kurul'da alınan kararla 2024 mali yılı kârlarına dayanarak temettü dağıtımına devam etti. Şirket, 2025 yılı içinde üç taksit halinde toplam 180 milyon TL kâr payı ödemesi gerçekleştirdi.

Bu eylem, bir yandan şirketin hissedarlarına ve temettü politikasına olan bağlılığını pekiştiriyor. Diğer yandan, finansal olarak zorlu bir dönemde sermayeyi korumak yerine yatırımcıları ödüllendirme tercihi olarak da görülebilir. Bu durum, yönetimin şirketin nakit akışına ve gelecekteki toparlanma kabiliyetine olan güvenini de yansıtıyor olabilir.

--------------------------------------------------------------------------------

Sonuç: Belirsizlik İçinde Bir Dönüşüm

Escar'ın son finansal raporu, yüzeydeki rakamların çok ötesinde bir hikaye anlatıyor. Karşımızda, karmaşık muhasebe değişiklikleri (enflasyon muhasebesi), yeni teknolojilerdeki stratejik geri adımlar (elektrikli araçlar) ve proaktif finansal yönetim (hisse geri alımı ve temettüler) tarafından şekillendirilen önemli bir dönüşümden geçen bir şirket var.

Peki, tüm bu adımlar Escar'ı daha dayanıklı bir geleceğe mi taşıyor, yoksa daha büyük fırtınaların habercisi mi?

Yorum Gönder (0)
Daha yeni Daha eski