Beyaz Filo'nun Raporlarında Gizli 5 Şaşırtıcı Gerçek: Rakamların Çok Ötesinde Bir Başarı Hikayesi
GiriÅŸ
Karmaşık finansal raporlar çoğu zaman rakam yığınları gibi görünse de, dikkatli bir gözle incelendiğinde kurumsal strateji ve başarının büyüleyici hikayelerini ortaya çıkarabilir. Beyaz Filo'nun son finansal raporları da tam olarak böyle bir hikaye anlatıyor. İlk bakışta göze çarpmayan, ancak şirketin geleceği için kritik öneme sahip, ezber bozan ve etkili birkaç gerçeği gözler önüne seriyor. Bu yazıda, basit rakamların ötesine geçerek Beyaz Filo'nun finansal tablolarından çıkarılacak en şaşırtıcı beş temel bulguyu sizler için derledik.
1. Zarardan Rekor Kâra: İnanılmaz Bir Finansal Geri Dönüş
Beyaz Filo'nun sergilediği en çarpıcı performans, finansal sonuçlarındaki dramatik geri dönüş oldu. Şirket, 2024'ün ilk dokuz ayında 110.8 milyon TL net zarardayken, 2025'in aynı döneminde bu tabloyu tamamen tersine çevirerek 126.4 milyon TL net kâr elde etmeyi başardı.
Bu dönüşümün büyüklüğünü daha iyi anlamak için Brüt Kâr rakamlarına bakmak yeterli. Aynı dönemler karşılaştırıldığında, şirketin brüt kârı 92.51 milyon TL'den 391.73 milyon TL'ye fırlayarak dört kattan fazla bir artış gösterdi. Bu rakamlar, sadece bir toparlanmayı değil, aynı zamanda etkili yönetim ve stratejik kararların somut bir sonucu olarak dikkat çeken olağanüstü bir başarı hikayesini anlatıyor. Bu kârlılık, ilk bakışta durağan görünen ciro rakamlarının arkasındaki akıllı pazar stratejisiyle daha da anlam kazanıyor.
2. Büyüme Paradoksu: Ciro Benzer Kalırken Pazar Payı Nasıl Artırıldı?
Finansal tablolarda ilk bakışta kafa karıştırıcı görünen bir durum var: Beyaz Filo'nun toplam cirosu (Hasılat) neredeyse sabit kalmışken (2024'te 13.36 milyar TL, 2025'te 13.21 milyar TL), şirket pazar payını artırmayı başardı. Bu durum, şirketin gerçek performansının ciro rakamlarının gösterdiğinden çok daha güçlü olduğuna işaret ediyor.
Bu paradoksun açıklaması satış adetlerinde saklı. Türkiye sıfır araç pazarı aynı dönemde %9.15 büyürken, Beyaz Filo sıfır kilometre araç satışlarını %10.31 artırarak 13,855 adetten 15,283 adede çıkardı. Piyasadan daha hızlı büyüyen şirket, bu sayede ulusal pazar payını %1.63'ten %1.65'e yükseltti. Bu, enflasyona göre düzeltilmiş ciro rakamları tek başına tüm hikayeyi anlatmasa da stratejik bir başarının kanıtı niteliğinde.
3. Finansal Fırtınada Borçları Eritme Sanatı
Ekonomide finansmana erişimin zorlaştığı ve maliyetlerin arttığı bir dönemde Beyaz Filo, bilançosunu güçlendiren en önemli adımlardan birini attı: finansal borçlarını neredeyse sıfırladı.
Şirketin Konsolide Finansal Durum Tablosu'na göre, 2024 sonunda 63 milyon TL'nin üzerinde olan toplam kısa ve uzun vadeli finansal borçlar (Kısa vadeli borçlanmalar, Uzun vadeli borçlanmaların kısa vadeli kısımları ve Uzun vadeli borçlanmaların toplamı), 2025 Eylül sonu itibarıyla sadece 7 milyon TL'ye düşürüldü. Faaliyet raporunda da belirtildiği gibi, bu hamle şirkete "avantajlı bir pozisyon" kazandırarak finansal disiplin ve dayanıklılığının en önemli göstergelerinden biri haline geldi. Finansal borçların bu denli azaltılması, şirkete sadece bir savunma kalkanı değil, aynı zamanda bir sonraki bölümde göreceğimiz cesur büyüme adımlarını atabilmek için gereken esnekliği ve hareket alanını da sağladı.
4. Geleceğe Agresif Yatırım: Kârlılığın Ötesini Planlamak
Elde edilen kârlılığa rağmen Beyaz Filo, durmak yerine gelecekteki büyümesini garanti altına almak için agresif bir yatırım stratejisi izliyor. 2025 yılında atılan stratejik adımlar, şirketin sadece bugünü değil, yarını da planladığını açıkça gösteriyor:
- Yeni Marka Anlaşmaları: Chery, Omoda ve Jaecoo gibi markalarla yetkili satış ve servis bayilik sözleşmeleri imzalandı.
- Yeni Tesis Yatırımları: Balıkesir'de yeni bir plaza inşa etmek amacıyla 70 milyon TL değerinde arsa satın alındı.
- Stratejik Büyüme: Balıkesir ilinde "Edremit Mobilite Otomotiv Anonim Şirketi" adıyla yeni bir bağlı ortaklık kuruldu.
- Sermayeye Erişim: Gelecekteki yatırımları finanse etmek amacıyla 1.5 milyar TL'ye kadar tahvil ve/veya finansman bonosu ihracı için Sermaye Piyasası Kurulu'ndan onay alındı.
Bu eylemler, şirketin kârlılığı sürdürülebilir büyüme için bir yakıt olarak kullandığını ve net bir uzun vadeli vizyona sahip olduğunu kanıtlıyor. Bu geleceğe yönelik yatırımlar, şirketin sadece sıfır araç pazarındaki başarısına değil, aynı zamanda yıllardır ustalaştığı ve adeta bir kale haline getirdiği ikinci el pazarındaki derin köklerine de dayanıyor.
5. Sıfır Araçların Gölgesindeki Gizli Güç: İkinci El Müzayede İmparatorluğu
Beyaz Filo'nun sıfır araç satışlarındaki başarısı göz kamaştırıcı olsa da, şirketin temel direklerinden biri ve sektördeki gizli gücü, ikinci el pazarındaki derin uzmanlığıdır. Şirketin tescilli müzayede markası olan "Beyaz Sistem Müzayede", 2005 yılında kurulmuş olup sektörün öncülerinden biridir.
Bugüne kadar yaklaşık 170.000 ikinci el aracın satışını gerçekleştirerek kendini profesyonel ve güvenilir bir satış kanalı olarak kanıtlamıştır. Yenilikçi yaklaşımıyla 2008'de fiziki müzayedelere başlayan marka, 2012'de online katılımı da ekleyerek dijital dönüşüme ne kadar erken adapte olduğunu göstermiştir. İkinci el pazarındaki bu köklü uzmanlık, Beyaz Filo'nun genel dayanıklılığına, marka güvenine ve sektördeki farklılaşmasına önemli bir katkı sağlamaktadır.
Sonuç
Beyaz Filo'nun finansal raporları, ikinci el pazarındaki köklü gücünü temel alarak zorlu bir dönemde borçlarını eritip finansal disiplin sağlaması, bu sağlam zemin üzerinde pazar payını akıllıca artırması ve nihayetinde zarardan rekor kâra geçerek geleceğe yönelik cesur yatırımlara yönelmesiyle çok katmanlı bir başarı öyküsü sunuyor. Bu veriler, şirketin sadece zorlu koşullara adapte olmakla kalmayıp, aynı zamanda bu koşulları bir büyüme fırsatına çevirdiğini gösteriyor. Peki, otomotiv sektörünün gelecekteki zorlukları karşısında, Beyaz Filo'nun bu çok yönlü ve agresif büyüme stratejisi onu ne kadar sürdürülebilir kılacak?
Beyaz Filo Oto Kiralama A.Ş. 2025 İlk Üç Çeyrek Finansal ve Operasyonel Durum Raporu
Yönetici Özeti
Beyaz Filo Oto Kiralama A.Ş., 2025 yılının ilk dokuz ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla finansal ve operasyonel performansında kayda değer bir iyileşme sergilemiştir. Şirket, 2024'ün ilk üç çeyreğindeki 110,8 milyon TL'lik net zararı, 2025'in aynı döneminde 126,4 milyon TL'lik net kâra dönüştürerek güçlü bir geri dönüşe imza atmıştır. Bu dönüşümde, hasılat seviyesinin 13,2 milyar TL bandında istikrarını korumasına rağmen, brüt kârın 92,5 milyon TL'den 391,7 milyon TL'ye yükselmesi belirleyici olmuştur.
Operasyonel alanda şirket, sıfır kilometre araç satışlarında Türkiye pazarının büyüme oranını geride bırakmıştır. Toplam pazar %9,15 büyürken, Beyaz Filo'nun satış adetleri %10,31 artışla 13.855 adetten 15.283 adede yükselmiş ve pazar payı %1,63'ten %1,65'e çıkmıştır.
Stratejik olarak 2025 yılı, yeni marka (Chery, Omoda, Jaecoo) bayilik anlaşmaları, Edremit'te yeni plaza yatırımı için arsa alımı, kayıtlı sermaye tavanının 2 milyar TL'ye yükseltilmesi, 1,5 milyar TL'lik borçlanma aracı ihraç izni alınması ve 11 milyon TL'lik nakit temettü dağıtımı gibi önemli adımlarla geçmiştir. Bu gelişmeler, şirketin büyüme odaklı stratejisini ve finansal sağlığını pekiştirmektedir. JCR Eurasia Rating tarafından "AA- (tr)" (Çok Yüksek Kredi Kalitesi) olarak teyit edilen kredi notu ve Fortune 500 Türkiye listesinde 203. sıraya yükselmesi, şirketin sektördeki konumunu ve itibarını güçlendiren diğer önemli göstergelerdir.
1. Kurumsal Profil ve Faaliyet Alanları
a. Åžirket Bilgileri
Beyaz Filo Oto Kiralama A.Ş., 1993 yılında faaliyetlerine başlamış ve 28 Mart 2012 tarihinden itibaren hisseleri Borsa İstanbul'da (BIST Kodu: BEYAZ) Ana Pazar'da işlem görmektedir. Şirketin ana faaliyet konusu, sıfır ve ikinci el araç alım-satımı ile satış sonrası servis hizmetleridir.
Bilgi | Detay |
Ticaret Unvanı | Beyaz Filo Oto Kiralama A.Ş. |
Merkez Adresi | Birlik Mahallesi Podgoritsa Caddesi No:1/1 Çankaya/ANKARA |
Borsa İşlem Kodu | BEYAZ |
Piyasa DeÄŸeri (30.09.2025) | 3,34 Milyar TL |
Ödenmiş Sermaye | 99.687.500 TL |
Kayıtlı Sermaye Tavanı | 2.000.000.000 TL (2025-2029 dönemi için) |
b. Faaliyet Modeli ve Markalar
Şirket, çok markalı bir yetkili satıcı ve servis sağlayıcısı olarak faaliyet göstermektedir:
- Sıfır Araç Satışı: Peugeot, Citroen, Opel, DS, Renault ve Dacia markalarının yetkili satıcısıdır. 2025 yılında Chery, Omoda ve Jaecoo markaları için de bayilik sözleşmesi imzalamıştır.
- İkinci El Araç Satışı: Ankara'da bulunan "Beyaz Sistem Müzayede" markası altında, her hafta düzenlenen fiziki ve online açık artırmalarla ikinci el araç satışı gerçekleştirmektedir.
- Satış Sonrası Hizmetler: Balıkesir ve Edirne'deki plazalarında yetkili servis hizmetleri sunmaktadır.
c. Ortaklık Yapısı ve Bağlı Ortaklıklar
Şirketin 30 Eylül 2025 itibarıyla ortaklık yapısı ve sahip olduğu bağlı ortaklıklar aşağıda özetlenmiştir.
Ortaklık Yapısı (30.09.2025) | Hissedar | Sermaye Payı (TL) | Oran (%) | | :--- | :--- | :--- | | Gökhan Saygı | 29.472.248 | 29,56% | | Gürkan Gençler | 26.963.400 | 27,05% | | Flap Kongre | 18.776.754 | 18,84% | | Halka Açık Kısım | 24.475.098 | 24,55% | | Toplam | 99.687.500 | 100,00% |
Bağlı Ortaklıklar (%100 Sahiplik)
- Edirne Servis ve Otomotiv A.Ş.: Renault ve Dacia markalarının Edirne'deki yetkili satıcısı ve servis sağlayıcısıdır.
- Edirne Mobilite Otomotiv A.Ş.: 2024 yılında kurulmuştur.
- Edremit Mobilite Otomotiv A.Ş.: 2025 yılında kurulmuştur.
2. 2025 İlk Üç Çeyrek Operasyonel Performansı
a. Sıfır Araç Satışları
Beyaz Filo, 2025 yılının ilk dokuz ayında Türkiye otomotiv pazarından daha hızlı bir büyüme sergilemiştir.
- Toplam Satış Adedi: 2024'ün aynı dönemine göre %10,31 artışla 15.283 adet sıfır araç satılmıştır (2024: 13.855 adet).
- Pazar Payı: Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarındaki payı %1,63'ten %1,65'e yükselmiştir.
- Stellantis Grubu (Peugeot, Opel, Citroen, DS): Balıkesir Plazası üzerinden 13.039 adet satış gerçekleştirilmiştir. Bu rakam, Stellantis Grubu'nun Türkiye'deki toplam satışlarının %8,22'sine denk gelmektedir.
- Renault Grubu (Renault, Dacia): Edirne Plazası üzerinden 2.244 adet satış gerçekleştirilmiştir. Bu rakam, Renault Grubu'nun Türkiye'deki toplam satışlarının %2,05'ine karşılık gelmektedir.
b. İkinci El Araç Satışları
"Beyaz Sistem Müzayede" markası, şirketin ikinci el pazarındaki güçlü konumunu sürdürmektedir.
- Toplam Satış Adedi: 2025'in ilk üç çeyreğinde toplam 984 adet ikinci el araç satılmıştır. (951 adedi Beyaz Sistem Müzayede, 33 adedi Edirne Servis)
- Beyaz Sistem Müzayede: 2005'te kurulan ve 2008'den beri kesintisiz haftalık müzayedeler düzenleyen marka, bugüne kadar yaklaşık 170.000 aracın satışını gerçekleştirmiştir. Müzayedelere
www.beyazsistem.comüzerinden online katılım da mümkündür.
c. Satış Sonrası Hizmetler
Şirket, müşteri memnuniyetini ön planda tutarak satış sonrası hizmetlerde de büyümesini sürdürmüştür.
- Balıkesir Plaza (Peugeot, Opel, Citroen, DS): 2025'in ilk üç çeyreğinde 5.487 araca servis hizmeti vermiştir.
- Edirne Plaza (Renault, Dacia): Aynı dönemde 3.189 araca servis hizmeti vermiştir.
3. 2025 Stratejik Gelişmeler ve Kilometre Taşları
2025 yılı, Beyaz Filo'nun büyüme stratejisini destekleyen bir dizi önemli gelişmeye sahne olmuştur.
- Yeni Bayilik Anlaşmaları: Chery, Omoda ve Jaecoo markalarının yetkili satış ve servis bayilikleri için sözleşme imzalanmıştır.
- Plaza Yatırımları: Balıkesir'de yeni plaza yapımı amacıyla 70 milyon TL bedelle 2.857 m² arsa satın alınmıştır. Ayrıca, Stellantis Türkiye ile Edremit'te Peugeot, Opel ve Citroen markaları için yeni bir plaza yatırımına yönelik niyet mektubu imzalanmıştır.
- Finansal Adımlar:
- Sermaye Piyasası Kurulu'na (SPK) 1,5 milyar TL'ye kadar tahvil/finansman bonosu ihracı için yapılan başvuru 16 Mayıs 2025'te onaylanmıştır.
- 12 Şubat 2025'te ihraç edilen 200 milyon TL nominal değerli finansman bonosunun itfası 14 Mayıs 2025'te gerçekleştirilmiştir.
- Kurumsal Hamleler:
- Kayıtlı sermaye tavanı 2025-2029 dönemi için 2 milyar TL'ye yükseltilmiştir.
- 2024 yılı karından ortaklara brüt 11 milyon TL nakit kâr payı dağıtımı tamamlanmıştır.
- Başarılar ve Ödüller:
- Fortune 500 Türkiye Listesi'nde 2024 yılı verileriyle 203. sıraya yükselmiştir.
- Uluslararası Kredi Derecelendirme Kuruluşu JCR Eurasia Rating, şirketin Uzun Vadeli Ulusal Notunu "AA- (tr)" (Çok Yüksek Kredi Kalitesi) ve görünümünü "Stabil" olarak teyit etmiştir.
- 2024 yılı satış performansıyla Opel, Peugeot ve Citroen markalarından "Türkiye Şampiyonluğu" ve "Türkiye İkinciliği" gibi çok sayıda ödül almıştır.
4. Finansal Durum Analizi (30.09.2025 İtibarıyla)
Şirketin finansal tabloları, 30.09.2025 tarihli satın alma gücüne göre enflasyona göre düzeltilmiştir. Tüm tutarlar, aksi belirtilmedikçe Türk Lirası (TL) cinsindendir.
a. Konsolide Kapsamlı Gelir Tablosu Analizi
Şirketin kârlılığı, maliyet yönetimi ve operasyonel verimlilik sayesinde önemli ölçüde artmıştır.
Gelir Tablosu Karşılaştırması (01.01-30.09 Dönemi) | Kalem | 2025 | 2024 | Değişim | | :--- | :--- | :--- | :--- | | Hasılat | 13.216.233.600 | 13.360.467.721 | -1,08% | | Satışların Maliyeti (-) | (12.824.495.379) | (13.267.956.138) | -3,34% | | Brüt Kâr | 391.738.221 | 92.511.583 | +323,45% | | Esas Faaliyet Kârı / (Zararı) | 112.869.331 | (241.788.490) | Pozitife Geçiş | | Net Dönem Kârı / (Zararı) | 126.369.711 | (110.797.026) | Pozitife Geçiş | | Hisse Başına Kazanç | 1,26766 | (1,11167) | Pozitife Geçiş |
- Hasılat stabil kalırken, satışların maliyetindeki düşüş brüt kâr marjını önemli ölçüde iyileştirmiştir.
- Şirket, 2024'teki esas faaliyet zararını 2025'te güçlü bir esas faaliyet kârına çevirmiştir.
- Uygulanan doğru finansman politikaları ve yatırımlar sayesinde, artan maliyetlere rağmen 110,8 milyon TL'lik net zarar, 126,4 milyon TL net kâra dönüşmüştür.
b. Konsolide Finansal Durum Tablosu (Bilanço) Analizi
Bilanço, şirketin varlık yapısındaki stratejik değişimi ve finansal borçluluğundaki azalmayı yansıtmaktadır.
Bilanço Karşılaştırması | Varlıklar | 30.09.2025 | 31.12.2024 | | :--- | :--- | :--- | | Dönen Varlıklar | 2.110.840.286 | 2.426.564.466 | | Nakit ve Nakit Benzerleri | 451.973.689 | 905.375.630 | | Ticari Alacaklar | 405.471.023 | 737.487.284 | | Stoklar | 1.228.584.575 | 730.095.297 | | Duran Varlıklar | 1.062.358.597 | 763.791.465 | | Maddi Duran Varlıklar | 894.507.094 | 660.447.501 | | TOPLAM VARLIKLAR | 3.173.198.883 | 3.190.355.930 | | Kaynaklar | 30.09.2025 | 31.12.2024 | | Kısa Vadeli Yükümlülükler | 1.865.813.252 | 1.965.633.725 | | Finansal Borçlar (KV) | 7.014.593 | 57.784.955 | | Ticari Borçlar | 863.870.995 | 667.825.147 | | Uzun Vadeli Yükümlülükler | 30.087.193 | 64.156.279 | | Finansal Borçlar (UV) | 0 | 6.171.821 | | TOPLAM YÜKÜMLÜLÜKLER | 1.895.900.445 | 2.029.790.004 | | ÖZKAYNAKLAR | 1.277.298.438 | 1.160.565.926 | | TOPLAM KAYNAKLAR | 3.173.198.883 | 3.190.355.930 |
- Varlık Yapısı: Dönen varlıkların toplam varlıklar içindeki payı %76'dan %66'ya gerilerken, duran varlıkların payı artmıştır. Bu değişim, büyük ölçüde yeni plaza yatırımları için yapılan arsa alımlarından kaynaklanan maddi duran varlık artışından ileri gelmektedir. Stoklar, satış beklentileri doğrultusunda artış göstermiştir.
- Borçluluk: Toplam finansal borçlar (kısa ve uzun vadeli banka kredileri) 63,9 milyon TL'den 7 milyon TL'ye gerileyerek önemli ölçüde azalmıştır. Bu durum, şirketin finansal riskini düşürmüştür.
- Özkaynaklar: Net kârın etkisiyle özkaynaklar 1,16 milyar TL'den 1,27 milyar TL'ye yükselerek şirketin finansal gücünü artırmıştır.
- Cari Oran: 1,23'ten 1,13'e düşmesine rağmen 1'in üzerinde kalması, şirketin kısa vadeli yükümlülüklerini karşılama kapasitesinin yeterli olduğunu göstermektedir.
c. Nakit Akış Tablosu Özeti
- İşletme Faaliyetlerinden Nakit Akışları: Stoklardaki 498,5 milyon TL'lik artışın negatif etkisine rağmen, faaliyetlerden 230,7 milyon TL net nakit girişi sağlanmıştır.
- Yatırım Faaliyetlerinden Nakit Çıkışları: Maddi duran varlık alımları nedeniyle 295,5 milyon TL net nakit çıkışı yaşanmıştır.
- Finansman Faaliyetlerinden Nakit Çıkışları: Borç geri ödemeleri kaynaklı 57,7 milyon TL net nakit çıkışı olmuştur.
- Sonuç: Dönem başı 905,4 milyon TL olan nakit ve nakit benzerleri, yatırımlar ve borç ödemeleri sonrası dönem sonunda 452 milyon TL seviyesine gerilemiştir.
5. Risk Yönetimi
a. Kredi Riski
Şirketin kredi riski temel olarak ticari alacaklarından kaynaklanmaktadır. 30 Eylül 2025 itibarıyla ilişkili olmayan taraflardan 313,4 milyon TL ticari alacak bulunmaktadır. Vadesi geçmiş ancak değer düşüklüğüne uğramamış bir varlık bulunmamaktadır. Değer düşüklüğüne uğrayan 7,8 milyon TL'lik alacak için tam karşılık ayrılmıştır. Yönetim, mevcut alacaklar için ek bir risk öngörmemektedir.
b. Likidite Riski
Şirket yönetimi, fon kaynaklarını çeşitlendirerek ve yeterli nakit bulundurarak likidite riskini yönetmektedir. 30 Eylül 2025 itibarıyla 3 aydan kısa vadeli finansal ve ticari yükümlülüklerin toplamı yaklaşık 867 milyon TL iken, şirketin 452 milyon TL nakit ve nakit benzeri varlığı bulunmaktadır. Cari oranın 1'in üzerinde olması da likidite pozisyonunu desteklemektedir.
c. Kur Riski
Şirketin kur riski yönetimi etkin bir şekilde yapılmaktadır.
- Net Yabancı Para Pozisyonu: 30 Eylül 2025 itibarıyla, şirketin 29 milyon TL değerinde net yabancı para varlık pozisyonu bulunmaktadır. Bu pozisyon ağırlıklı olarak USD ve EUR cinsinden nakit varlıklardan oluşmaktadır.
- Duyarlılık Analizi: Türk Lirası'nın USD ve EUR karşısında %10 değer kaybetmesi durumunda, şirketin yaklaşık 205 bin TL kâr edeceği öngörülmektedir. Bu durum, şirketin döviz kurundaki dalgalanmalara karşı korunaklı bir yapıda olduğunu göstermektedir.
%20(2).webp)