Bir Tersanenin Bilançosuna Derin Dalış: Özata Denizcilik Raporundan 4 Şaşırtıcı Gerçek
Giriş: Rakamların Arkasındaki Hikaye
Finansal raporlar, ilk bakışta sıkıcı rakam yığınları gibi görünebilir. Ancak doğru okunduğunda, bir şirketin, bir sektörün ve hatta bir ekonominin nabzını tutan büyüleyici hikayeler anlatırlar. Her bir kalem, stratejik bir kararın, operasyonel bir başarının ya da beklenmedik bir zorluğun izini taşır.
2024'te halka arz olan Özata Denizcilik'in (BIST: OZATD) ilk kapsamlı ara dönem raporları, tam da bu türden bir hikaye sunuyor. Bu rapor, sadece bir tersanenin mali durumunu değil, aynı zamanda hem küresel denizcilik sektörünün devasa dinamiklerini hem de Türkiye'deki sanayi şirketlerinin karşılaştığı benzersiz fırsat ve zorlukları gözler önüne seriyor.
Bu yazının amacı, söz konusu raporda gizli kalmış, ilk bakışta fark edilmeyen ancak şirketin ve sektörün geleceği hakkında önemli ipuçları veren en şaşırtıcı ve düşündürücü dört detayı ortaya çıkarmaktır.
1. Kâr Paradoksu: Hasılat Artarken Gelen Şaşırtıcı Zarar
Bir şirketin satışlarının artması, genellikle kârlılığının da artacağı beklentisini beraberinde getirir. Ancak Özata Denizcilik'in tablosu bu beklentiyi boşa çıkararak dikkat çekici bir paradoks sunuyor.
Şirketin 2025'in ilk dokuz ayındaki hasılatı, bir önceki yılın aynı dönemine göre artarak 1,84 milyar TL'den 1,95 milyar TL'ye yükselmiş durumda. Bu, operasyonel olarak işlerin yolunda gittiğinin ve talebin güçlü olduğunun bir göstergesi.
Ancak bu pozitif gelişmeye rağmen, şirketin net sonuçları tam tersi bir yöne işaret ediyor. Geçen yılın aynı döneminde 304,3 milyon TL kâr açıklayan şirket, bu yılın ilk dokuz ayını 54,5 milyon TL zararla kapattı. Peki, artan satışlara rağmen bu zararın arkasındaki neden ne? Cevap, finansman giderlerinde saklı. Özellikle, şirketin döviz cinsinden borçları üzerinden oluşan ve 470 milyon TL'ye yaklaşan kur farkı zararı (Kambiyo Zararları), tüm operasyonel kârı silip süpürmüş durumda. Bu durum, gelirlerinin önemli bir kısmını döviz olarak kazanan ihracatçı bir şirket için dahi kur riskinin ne kadar somut ve yıkıcı bir tehdit olabileceğini gösteren çarpıcı bir örnek.
2. Devasa Bir Finansal Güvence: Özkaynağının Neredeyse 7 Katı Teminat
Özata Denizcilik'in bilançosunda en şaşırtıcı rakam kâr/zarar tablosunda değil, dipnotlarda gizli: Şirket, kendi özkaynaklarının neredeyse yedi katı, yani tam 28,8 milyar TL tutarında teminat, rehin ve ipotek (TRİ) vermiş durumda.
Bu devasa rakam, şirketin yaklaşık 4,2 milyar TL olan toplam özkaynağı ile karşılaştırıldığında daha da anlam kazanıyor. Verilen teminatların toplamı, şirketin özkaynaklarının tam %683'üne denk geliyor.
Bu durum, ilk bakışta yüksek bir risk algısı yaratsa da sektörün doğasından kaynaklanıyor. Tersanenin en değerli varlıkları olan ve milyarlarca lira değer biçilen yüzer havuzları ("Dok 2" ve "Dok 6"), on milyonlarca Euro ve Dolar cinsinden alınan yatırım kredileri için ipotek ettirilmiş. Bu, gemi tamiri gibi sermaye yoğun bir sektörde faaliyet göstermenin ve büyüme için yatırım yapmanın finansal risk iştahını ne kadar yükselttiğini net bir şekilde ortaya koyuyor.
3. Küresel Bir Megatrendin Zirvesinde: Yaşlanan Filolar, Parlayan Tamir Pazarı
Özata Denizcilik'in finansal zorlukları kadar, faaliyet gösterdiği pazarın stratejik önemi de raporlarda açıkça görülüyor. Şirketin faaliyet raporunda yer alan şu ifade, sektörün küresel ekonomideki yerini özetliyor:
Dünya ticaretinin yaklaşık %90’ının denizyoluyla gerçekleştirildiği günümüzde, denizcilik sektörü yalnızca taşıma ve lojistik açısından değil, aynı zamanda sanayi üretimi, enerji arz güvenliği ve küresel ekonomik istikrar bakımından da kritik bir rol üstlenmektedir.
Raporlar, küresel gemi filosunun giderek yaşlandığı gerçeğini ve bunun da tamir-bakım talebini adeta patlattığı bir megatrendi gözler önüne seriyor. Türkiye, bu alanda stratejik konumu ve rekabetçi hizmet kalitesiyle küresel bir merkez haline gelmiş durumda. Rakamlar da bunu doğruluyor: Türkiye'deki gemi bakım-onarım hacmi, 2011'de 13,1 milyon DWT iken 2024'te 46,4 milyon DWT'ye fırlamış.
Bu noktada Özata Denizcilik'in konumu kritik bir önem taşıyor. Şirketin net satışlarının %99'u, tam da bu büyüyen tamir-bakım faaliyetlerinden geliyor. Bu veri, şirketin kendisini küresel bir büyüme dalgasını yakalamak için ne kadar doğru bir noktada konumlandırdığını gösteriyor.
4. Geleceğe Yatırım: Güneş Enerjisi ve Milyonlarca Dolarlık Yeni Anlaşmalar
Finansal raporlar sadece geçmişin muhasebesini yapmaz, aynı zamanda geleceğe dair ipuçları da verir. Özata Denizcilik'in raporları, mevcut finansal baskılara rağmen geleceğe yönelik önemli adımlar atıldığını gösteriyor.
Bunlardan ilki, sürdürülebilirlik ve maliyet verimliliği alanında atılan somut bir adım: 1,2 MW kapasiteli çatı tipi Güneş Enerji Sistemi (GES). Bu yatırım, ilk bölümde bahsedilen kâr-zarar denklemini doğrudan etkileyen bir hamledir. Finansal raporlara göre şirketin en büyük maliyet kalemlerinden biri olan "Elektrik ve Su Giderleri" (46,6 milyon TL), GES projesiyle doğrudan hedef alınıyor. Bu, ağır sanayide yeşil dönüşüme atılmış akıllıca bir adım olmasının ötesinde, operasyonel marjı korumaya yönelik stratejik bir yatırımdır.
İkinci olarak, şirketin 9 aylık zararına rağmen iş akışının ne kadar güçlü devam ettiğini kanıtlayan yeni anlaşmalar dikkat çekiyor. Özellikle askeri alanda ASFAT ile imzalanan 13,55 milyon Euro'luk sözleşme ve yurt dışındaki farklı firmalarla yapılan milyonlarca dolarlık yeni gemi tamir anlaşmaları, şirketin operasyonel sağlığının ne kadar yerinde olduğunun bir kanıtı. Bu durum, ilk bölümdeki kur farkından kaynaklanan "kâğıt üzerindeki zararın" aksine, şirketin ana faaliyet alanının güçlü bir nakit akışı yaratma potansiyelini koruduğunu gösteriyor. Bu yatırımlar ve yeni projeler, gelecekteki gelir görünümünü güçlendirerek mevcut finansal zorluklara karşı önemli bir denge unsuru oluşturuyor.
Sonuç: Fırsatlar ve Riskler Arasındaki Denge
Özata Denizcilik'in raporu, Türkiye'nin sanayi devlerinin kaderini özetliyor: Küresel pazarlarda parlayan operasyonel bir güç, ancak kendi evinde kur dalgalarıyla sınanan finansal bir kırılganlık. Şirket, bir yandan yaşlanan dünya filolarına hizmet vererek milyonlarca dolar kazanırken, diğer yandan bu dövizin yarattığı kur farkı zararıyla kâğıt üzerinde eriyor.
Bu durum, bizleri daha geniş bir soruyla baş başa bırakıyor: Bir yandan küresel ticarete hizmet edip döviz kazanan, diğer yandan kur riskleriyle boğuşan bu dev sanayi şirketleri, Türkiye ekonomisinin geleceğindeki dengeyi nasıl kuracak?
Özata Denizcilik Sanayi ve Ticaret A.Ş. 30.09.2025 Finansal ve Operasyonel Durum Raporu
Yönetici Özeti
Bu brifing dokümanı, Özata Denizcilik Sanayi ve Ticaret A.Ş.'nin 1 Ocak – 30 Eylül 2025 dönemine ait finansal tablolarını ve faaliyet raporunu sentezleyerek şirketin operasyonel performansı, finansal durumu ve stratejik yönelimi hakkında kapsamlı bir analiz sunmaktadır.
Temel Finansal Sonuçlar: Şirket, 2025 yılının ilk dokuz ayında 1,96 milyar TL hasılat elde etmiştir; bu, önceki yılın aynı dönemine (1,85 milyar TL) kıyasla sınırlı bir artışa işaret etmektedir. Ancak, artan finansman giderleri ve net parasal pozisyon kalemindeki olumsuz değişim nedeniyle, şirket aynı dönemde 54,5 milyon TL net zarar açıklamıştır. Bu durum, 2024 yılının aynı döneminde kaydedilen 304,3 milyon TL'lik net kâra kıyasla önemli bir gerilemeyi temsil etmektedir. Şirketin toplam varlıkları 6,14 milyar TL, özkaynakları ise 4,23 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.
Operasyonel Faaliyetler ve Kapasite: Özata Denizcilik, faaliyetlerini Yalova Altınova'daki modern tersanesinde gemi tamir, bakım ve onarım hizmetlerine odaklanarak sürdürmektedir. Net satışların yaklaşık %99'unu bu ana faaliyet alanı oluşturmaktadır. Tersane, 28.000 ton kaldırma kapasiteli Dok-2 ve 10.000 ton kaldırma kapasiteli Dok-6 olmak üzere iki adet yüzer havuza sahiptir. Şirket, gelirlerinin büyük bir bölümünü yurt dışı müşterilere sağladığı hizmetlerden elde etmektedir.
Stratejik Gelişmeler: Eylül 2024'te halka arzını başarıyla tamamlayan şirket, Borsa İstanbul Yıldız Pazar'da işlem görmektedir. Ana hissedar yapısı, Özata Tersanecilik'in kısmi bölünmesi sonucu kurulan Ataseven Denizcilik Yatırımları A.Ş. lehine değişmiştir. 2025 yılında Askeri Fabrika ve Tersane İşletmeleri A.Ş. (ASFAT) ile 13,55 milyon EUR tutarında önemli bir sözleşme imzalanmış ve yurt dışı mukim firmalarla yapılan yüksek hacimli projeler başarıyla tamamlanmıştır.
Sektörel Görünüm ve Riskler: Yönetim, küresel ticaret filosunun yaşlanması ve artan ticaret hacminin gemi tamir ve bakım talebini yükselttiğini vurgulamaktadır. Türkiye, rekabetçi hizmet kalitesi ve coğrafi konumuyla Akdeniz havzasında önemli bir bakım-onarım merkezi haline gelmiştir. Bununla birlikte, şirketin 630,6 milyon TL'lik net yabancı para yükümlülük pozisyonu, kur dalgalanmalarına karşı önemli bir risk teşkil etmektedir. Faaliyet karlılığını doğrudan etkileyen vergi teşviklerindeki olası değişiklikler de bir diğer önemli risk unsuru olarak öne çıkmaktadır.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Şirkete Genel Bakış ve Faaliyetler
1.1. Faaliyet Alanı ve Tesisler
Özata Denizcilik Sanayi ve Ticaret A.Ş., Yalova Altınova Tersaneler Bölgesi'nde faaliyet gösteren, gemi tamir, bakım ve onarım hizmetleri konusunda uzmanlaşmış bir kuruluştur. Şirketin ana faaliyet alanı, esas sözleşmesinde belirtildiği üzere, her türlü deniz aracının bakım, onarım ve inşasını kapsamakla birlikte, mevcut operasyonlarının %99'u tamir ve bakım hizmetlerinden oluşmaktadır.
Tesis, Hersek Mahallesi'nde 9.927,87 m² kapalı ve 36.013,12 m² açık alan üzerine kurulmuştur. Tesisin kullanım izni Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü tarafından 22.11.2065 tarihine kadar verilmiştir. Tesisin işletilmesinden elde edilen toplam yıllık hasılatın binde biri oranında Bakanlığa pay ödenmektedir.
Şirketin operasyonel kabiliyetinin merkezinde iki adet modern yüzer havuz bulunmaktadır:
- Dok-2: 28.000 ton kaldırma kapasitesine sahiptir ve 264 metre boya kadar olan gemilere hizmet verebilmektedir.
- Dok-6: 10.000 ton kaldırma kapasitesine sahip olup, orta ve daha küçük ölçekli gemilere yönelik hizmet sunmaktadır.
Bu havuzlar ve 422,47 metrelik iskele uzunluğu sayesinde, 300 metreye kadar olan farklı tip ve tonajdaki gemilere geniş kapsamlı hizmetler sunulmaktadır. Şirketin sunduğu başlıca hizmetler şunlardır:
- Kum püskürtme ve boyama
- Dümen, şaft ve pervane onarımları
- Balast suyu yönetimi (BWTS) ve Scrubber sistemi kurulumu
- Ana ve yardımcı motor bakımları
- Çelik ve borulama işleri
- Mekanik ve elektrik işleri
1.2. Stratejik Girişimler ve Sertifikasyon
Şirket, operasyonel verimliliği artırmak ve çevresel sürdürülebilirliğe katkıda bulunmak amacıyla 1,2 MW kapasiteli bir çatı tipi Güneş Enerji Sistemi (GES) projesini hayata geçirmiştir. Bu yatırım, elektrik tüketim maliyetlerini düşürmeyi ve şirketin karbon ayak izini azaltmayı hedeflemektedir.
Kalite, iş sağlığı ve çevre yönetimi standartlarına uyum, şirketin öncelikleri arasındadır. Bu doğrultuda aşağıdaki sertifikalara sahiptir:
- ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi
- ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi
- ISO 45001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi
- Rusya Denizcilik Sicili (RMRS) tarafından verilen Firma Uygunluk Sertifikası
1.3. İnsan Kaynakları
30 Eylül 2025 itibarıyla şirketin toplam personel sayısı 232'dir. Bu sayının 150'si mavi yaka, 82'si ise beyaz yaka çalışandan oluşmaktadır (31 Aralık 2024: 244 kişi).
--------------------------------------------------------------------------------
2. Finansal Performans Analizi (1 Ocak – 30 Eylül 2025)
Şirketin finansal tabloları, SPK düzenlemeleri uyarınca Türkiye Muhasebe Standardı 29 (TMS 29) "Yüksek Enflasyonlu Ekonomilerde Finansal Raporlama" standardına göre enflasyon etkisine göre düzeltilerek sunulmuştur.
2.1. Gelir Tablosu Analizi
2025 yılının ilk dokuz ayında şirket, önceki yılın aynı dönemine kıyasla kârlılıkta belirgin bir düşüş yaşamıştır. Hasılat artışına rağmen, yükselen finansman giderleri ve parasal pozisyon kalemindeki negatif etki, dönemin zararla kapanmasına neden olmuştur.
Kalem (TL) | 1 Ocak - 30 Eylül 2025 | 1 Ocak - 30 Eylül 2024 | Değişim |
Hasılat | 1.956.430.984 | 1.845.319.774 | +6,0% |
Satışların Maliyeti | (1.467.636.068) | (1.336.899.440) | +9,8% |
Brüt Kâr | 488.794.916 | 508.420.334 | -3,9% |
Esas Faaliyetlerden Diğer Gelir/Gider (Net) | (101.067.790) | (41.945.199) | -140,9% |
Esas Faaliyet Kârı | 248.812.825 | 398.704.033 | -37,6% |
Finansman Gelirleri | 173.711.375 | 28.975.961 | +499,5% |
Finansman Giderleri | (537.273.814) | (494.676.463) | +8,6% |
Net Parasal Pozisyon Kazançları/(Kayıpları) | (31.839.946) | 453.406.802 | - |
Vergi Öncesi Kâr/(Zarar) | 14.877.451 | 392.522.339 | -96,2% |
Vergi Gideri | (69.364.485) | (88.217.024) | -21,4% |
Net Dönem Kârı/(Zararı) | (54.487.034) | 304.305.315 | - |
Pay Başına Kazanç/(Kayıp) (TL) | (0,76) | 4,48 | - |
2025'in ilk dokuz ayında hasılatın 1,71 milyar TL'lik kısmı yurt dışı satışlardan elde edilmiştir. Bu, şirketin ihracat odaklı iş modelinin önemini göstermektedir.
2.2. Bilanço Analizi
Şirketin bilançosu, 31 Aralık 2024'e kıyasla varlık ve kaynaklarda hafif bir daralma göstermektedir.
Kalem (TL) | 30 Eylül 2025 | 31 Aralık 2024 | Değişim |
Dönen Varlıklar | 1.774.250.490 | 1.869.819.510 | -5,1% |
Nakit ve Nakit Benzerleri | 64.509.728 | 83.203.087 | -22,5% |
Finansal Yatırımlar (Kısa Vadeli) | 684.866.552 | 1.267.365.417 | -46,0% |
Ticari Alacaklar | 541.754.028 | 200.225.773 | +170,6% |
Duran Varlıklar | 4.361.759.079 | 4.435.130.493 | -1,7% |
Maddi Duran Varlıklar | 4.254.012.061 | 4.349.922.768 | -2,2% |
Toplam Varlıklar | 6.136.009.569 | 6.304.950.003 | -2,7% |
Kısa Vadeli Yükümlülükler | 912.052.271 | 950.567.625 | -4,1% |
Uzun Vadeli Yükümlülükler | 995.189.021 | 1.071.833.400 | -7,2% |
Toplam Yükümlülükler | 1.907.241.292 | 2.022.401.025 | -5,7% |
Özkaynaklar | 4.228.768.277 | 4.282.548.978 | -1,3% |
Ödenmiş Sermaye | 71.350.000 | 71.350.000 | - |
Paylara İlişkin Primler | 1.543.388.737 | 1.543.388.737 | - |
Geçmiş Yıllar Kârları | 2.433.137.289 | 2.152.992.129 | +13,0% |
Toplam Kaynaklar | 6.136.009.569 | 6.304.950.003 | -2,7% |
2.3. Nakit Akış Analizi
2025'in ilk dokuz ayında şirketin nakit pozisyonunda azalma yaşanmıştır. İşletme faaliyetlerinden kaynaklanan nakit çıkışı, yatırım ve finansman faaliyetlerinin etkileriyle birleşerek dönem sonu nakit mevcudunu düşürmüştür.
- İşletme Faaliyetlerinden Nakit Akışları: (108.148.477) TL (Önceki dönem: (5.219.853) TL)
- Yatırım Faaliyetlerinden Nakit Akışları: (80.464.414) TL (Maddi duran varlık alımı)
- Finansman Faaliyetlerinden Nakit Akışları: 169.919.532 TL (Net borçlanma)
- Nakit ve Nakit Benzerlerindeki Net Azalış: (18.693.359) TL
- Dönem Sonu Nakit ve Nakit Benzerleri: 64.509.728 TL
--------------------------------------------------------------------------------
3. Stratejik Gelişmeler ve Kurumsal Yapı
3.1. Halka Arz ve Borsa Performansı
Şirket, 27-29 Ağustos 2024 tarihlerinde talep toplayarak halka arz sürecini tamamlamış ve 5 Eylül 2024'te Borsa İstanbul Ana Pazar'da ÖZATD koduyla işlem görmeye başlamıştır. 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren ise Yıldız Pazar'a yükseltilmiştir. Halka arzdan elde edilen gelirden masraflar düşüldükten sonra kalan 1.543.388.737 TL, "Paylara İlişkin Primler" hesabına kaydedilmiştir.
3.2. Ortaklık Yapısı Değişikliği
Şirketin hâkim hissedarı olan Özata Tersanecilik San. ve Tic. A.Ş., faaliyetlerini çeşitlendirme stratejisi kapsamında 30 Eylül 2025'te kısmi bölünme gerçekleştirmiştir. Bu bölünme sonucunda yeni kurulan Ataseven Denizcilik Yatırımları A.Ş., Özata Denizcilik'in A Grubu imtiyazlı payları da dâhil olmak üzere %81,29'luk hissesine sahip olarak yeni hâkim ortak olmuştur.
Pay Sahibi | Pay Grubu | Pay Oranı (%) | Pay Tutarı (TL) |
Ataseven Denizcilik Yatırımları A.Ş. | A | 25,23 | 18.000.000 |
Ataseven Denizcilik Yatırımları A.Ş. | B | 56,06 | 40.000.000 |
Diğer (Halka Açık) | B | 18,71 | 13.350.000 |
Toplam | 100 | 71.350.000 |
3.3. Yeni İş Anlaşmaları
2025 yılı, şirket için yeni ve stratejik iş birliklerinin yapıldığı bir dönem olmuştur:
- ASFAT Sözleşmesi: 11 Haziran 2025'te, Askeri Fabrika ve Tersane İşletmeleri A.Ş. (ASFAT) ile yüzer havuzların tamir-bakım ve onarımı kapsamında toplam 13.550.000 EUR tutarında bir sözleşme imzalanmıştır.
- Yurt Dışı Projeler: 2025'in üçüncü çeyreğinde yurt dışı müşterilerle yapılan ve başarıyla tamamlanan önemli projeler şunlardır:
- Nihai değeri 10.074.000 USD olan gemi tamir-bakım projesi.
- Nihai değeri 8.950.000 USD olan gemi tamir-bakım projesi.
- Nihai değeri 3.575.000 USD olan gemi tamir-bakım projesi.
- Ayrıca, 2 Eylül 2025'te 2.750.000 USD tutarında yeni bir sözleşme daha imzalanmıştır.
--------------------------------------------------------------------------------
4. Sektörel Değerlendirme ve Görünüm
4.1. Yönetim Kurulu Başkanı'nın Mesajı
Yönetim Kurulu Başkanı Özdemir Ataseven, faaliyet raporunun önsözünde denizcilik sektörünün stratejik önemine dikkat çekmiştir: "Dünya ticaretinin yaklaşık %90’ının denizyoluyla gerçekleştirildiği günümüzde, denizcilik sektörü... kritik bir rol üstlenmektedir." Ataseven, artan ticaret hacmi ve küresel filonun yaşlanmasının tamir-bakım taleplerinde ciddi bir artışa yol açtığını belirtmiş ve bu durumu sektör için önemli bir fırsat olarak nitelendirmiştir: "mevcut gemi yaş ortalamasının yükselmesi, tamir ve bakım taleplerinde ciddi bir artışa yol açmaktadır. Bu durum, tersanelerin... ne kadar kritik hale geldiğini göstermektedir."
4.2. Türkiye Gemi İnşa ve Tamir Sanayii
Türkiye, gemi inşa ve özellikle tamir-bakım alanında küresel bir merkez haline gelmektedir.
- Tersane Sayısı: Türkiye'de faal tersane sayısı 2002'de 37 iken, Mart 2025 itibarıyla 85'e ulaşmıştır.
- Bakım-Onarım Hacmi: Ülkedeki gemi bakım-onarım hacmi, 2011'deki 13,1 milyon DWT'den 2024'te rekor seviye olan 46,4 milyon DWT'ye yükselmiştir. Bu artış, Türkiye'nin Akdeniz havzasındaki rekabet gücünü ve teknik kapasitesini kanıtlamaktadır.
4.3. Küresel Denizcilik Sektörü
Küresel veriler, sektördeki büyüme potansiyelini desteklemektedir.
- Ticaret Hacmi: Dünya denizyolu ticareti hacminin 2024'te 12,6 milyar tona ulaştığı ve 2026'da 13 milyar tona çıkması beklendiği belirtilmektedir.
- Filo Büyüklüğü: Dünya deniz ticaret filosunun toplam kapasitesinin 2001'de 779 milyon DWT iken, 2025'te 2,33 milyar DWT'ye ulaşması öngörülmektedir. Bu sürekli büyüme, gelecekteki bakım ve onarım ihtiyaçlarının da artacağına işaret etmektedir.
--------------------------------------------------------------------------------
5. Risk Değerlendirmesi
5.1. Finansal Riskler
- Kur Riski: Şirketin 30 Eylül 2025 itibarıyla (630.645.446) TL net yabancı para yükümlülük pozisyonu bulunmaktadır. Finansal tablolardaki duyarlılık analizine göre, döviz kurlarında %10'luk bir artışın kâr/zarar üzerinde yaklaşık 63 milyon TL negatif etki yaratacağı öngörülmektedir. Bu durum, şirketin en önemli finansal risklerinden biridir.
- Likidite Riski: Şirket sermayeyi, net finansal borç/özkaynak oranını kullanarak izlemektedir. 30 Eylül 2025 itibarıyla bu oran %26'dır (31 Aralık 2024: %32), bu da yönetilebilir bir seviyeye işaret etmektedir.
5.2. Operasyonel ve Yasal Riskler
- Vergi Teşvikleri Riski: Şirket, 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu kapsamında kurumlar vergisinden istisna gibi önemli teşviklerden yararlanmaktadır. Faaliyet raporunda, bu teşviklerin kısmen veya tamamen kaldırılmasının şirketin finansal sonuçlarını olumsuz etkileyebileceği açıkça belirtilmiştir.
- Dava Riski: Şirketin aleyhine açılmış davalar için 30 Eylül 2025 itibarıyla 3.691.244 TL tutarında karşılık ayrılmıştır.
.png)