Trabzon Limanı Raporunda Saklı 5 Stratejik Sır
Giriş: Rakamların Ardındaki Hikaye
Kurumsal faaliyet raporları, genellikle rakamların ve yasal zorunlulukların sıkıcı bir bileşimi olarak görülür. Çoğu yatırımcı ve analist için bu belgeler, okunması gereken ama keyif alınmayan metinlerdir. Ancak dikkatli bir gözle incelendiğinde, bu raporların satır araları bir şirketin, hatta bir bölgenin geleceğine dair şaşırtıcı ve paha biçilmez ipuçları barındırır. Trabzon Liman İşletmeciliği A.Ş.'nin son faaliyet raporu, tam da bu türden sürprizlerle dolu. Gelin, bu yoğun metnin içinden çıkardığımız ve şirketin geleceğine ışık tutan en çarpıcı beş stratejik sırrı birlikte keşfedelim.
1. Liman Sadece Buzdağının Görünen Yüzü: Arkasındaki Devasa Aile İmparatorluğu
Trabzon Limanı'nı sadece bir liman işletmesi olarak görmek, büyük resmi kaçırmak anlamına gelir. Raporun derinliklerine inildiğinde, limanın aslında Albayrak Grubu adı verilen, inanılmaz derecede çeşitli alanlarda faaliyet gösteren bir aile imparatorluğunun stratejik bir parçası olduğu anlaşılıyor. Bu, bir liman raporunda keşfedilmesi beklenen sıradan bir ortaklık yapısı değil; küresel hedeflere sahip entegre bir gücün anatomisidir.
Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Albayrak ve diğer aile üyelerinin biyografileri, bu devasa yapının gücünü gözler önüne seriyor:
- Medya: Ulusal yayın yapan Yeni Şafak Gazetesi.
- Sanayi: Halka açık Tümosan markasıyla traktör üretimi.
- İnşaat: Yurt içinde ve yurt dışında (Pakistan, Somali, Arnavutluk) yürütülen büyük taahhüt projeleri.
- Kağıt: Balıkesir'de 150 milyon EUR'luk yatırımla kurulan Varaka Kağıt fabrikası.
- Gıda: Erzurum ve Erzincan Şeker Fabrikaları'nın sahibi Sukkar Şeker.
- Uluslararası Operasyonlar: Afrika'da, Gine'de yürütülen atık yönetimi hizmetleri.
Bu sadece bir çeşitlendirme değil; bu, dikey ve yatay bir entegrasyondur. Liman, altyapı inşa eden (inşaat), kendi endüstriyel ürünlerini taşıyan (Tümosan, Varaka Kağıt) ve nüfuzunu yansıtan (Yeni Şafak) bir imparatorluğun lojistik kilit taşıdır. Bu yapı, limanın stratejik hamlelerini tekil bir varlık olarak değil, küresel bir holdingin hedeflerine hizmet eden entegre bir silah olarak okumamız gerektiğini ortaya koyuyor.
2. Halka Açık Ama Kontrol Ailede: 1 Hisse = 15 Oy Formülü
Trabzon Limanı, "halka açık statüdeki tek liman" olma unvanını taşıyor. Ancak bu halka açıklığın ardında, mutlak kontrolü elinde tutarken halka arzın faydalarından yararlanma konusunda bir ustalık dersi yatıyor. Şirketin ortaklık yapısı, A ve B grubu paylar arasındaki dahice kurgulanmış bir dengeyi ortaya koyuyor:
- A Grubu Paylar: Sermayenin sadece %13,33'ünü temsil etmelerine rağmen, her bir A grubu pay tam 15 oy hakkına sahiptir.
- B Grubu Paylar: Sermayenin %86,67'sini oluşturan ve borsada işlem gören payların ise sadece birer oy hakkı vardır.
Bu formül, şirketin binlerce yatırımcısı olmasına rağmen yönetim kontrolünün imtiyazlı paylar sayesinde ana hissedar olan Albayrak ailesinde sarsılmaz bir şekilde kalmasını garanti altına alıyor. Bu yapı, şirketin uzun vadeli vizyonunu, kısa vadeli piyasa dalgalanmalarının baskısından korur. Bu sayede, daha parçalı bir hissedar yapısının sorgulayabileceği İran transit planı gibi cesur ve yıllara yayılan yatırımlar kararlılıkla sürdürülebilir.
3. 80'lere Dönüş Hayali: İran Transit Ticareti İçin Cüretkar Plan
Faaliyet raporu, şirketin sadece mevcut operasyonlara değil, aynı zamanda büyük jeopolitik ve ticari hedeflere odaklandığını da gösteriyor. Raporun en vizyoner kısımlarından biri, 1980'lerde çok hareketli olan ancak savaş sonrası tamamen duran İran transit ticaretini yeniden canlandırma hedefidir. Bu, basit bir lojistik hedef değil, bölgesel ticaret koridorlarını yeniden şekillendirme iddiasıdır.
Yönetim, bu hedefin önündeki en büyük engelin Türkiye'deki yüksek akaryakıt maliyeti olduğunun farkında. Ancak bu soruna getirdikleri çözüm önerisi, bir faaliyet raporunda rastlanmayacak kadar cüretkar ve ileri görüşlü:
"İran’dan yükünü taşıyan Türk tırlarına kendi pazar fiyatları üzerinden yakıtın temin edilmesi."
Bu, özünde, transit ticaret için Türkiye'ye gelen Türk tırlarına İran fiyatından yakıt sağlanmasını öngören özel bir sübvansiyon modeli teklifidir. Eğer bu stratejik plan hayata geçirilebilirse, Trabzon Limanı'nı yeniden Avrasya'nın kilit bir transit merkezi haline getirebilecek ve bölgenin tüm ticari dinamiklerini değiştirebilecek devasa bir potansiyel taşıyor.
4. Finansal Ustalık: 164 Milyon TL'lik Kur Riskini Pozitife Çevirmek
Finansal raporların en teknik tabloları bile, bir şirketin yönetim kabiliyeti hakkında çarpıcı hikayeler anlatabilir. Trabzon Limanı'nın kur riski yönetimi, tam olarak böyle bir başarı öyküsü sunuyor. Raporun finansal tablolarına göre:
- 31 Aralık 2024: Şirketin (164.099.685) TL net yabancı para yükümlülüğü bulunuyordu. Bu, döviz kurlarındaki bir artışın şirkete milyonlarca liraya mal olacağı anlamına gelen ciddi bir riskti.
- 30 Eylül 2025: Sadece dokuz ay sonra, bu tablo tamamen tersine döndü. Şirket, kur pozisyonunu 15.487.396 TL net yabancı para varlığına çevirmeyi başardı.
Basit bir dille ifade etmek gerekirse, şirket yükselen bir doların kendilerine milyonlara mal olacağı bir pozisyondan, tam tersine kâr getireceği bir pozisyona geçti. Yaklaşık 180 milyon TL'lik bu pozitif değişim, şirketin kur riskini yönetme konusunda ne kadar proaktif ve başarılı bir strateji izlediğini gösteriyor. Sadece dokuz ay içinde önemli bir zafiyetin sağlam bir finansal kaleye dönüştürülmesi, olağanüstü bir hazine yönetimi becerisini ortaya koyuyor.
5. Büyüme Öncelikli: Resmi Politikaya Rağmen Dağıtılmayan Kar Payı
Şirketlerin yatırımcılarına karşı en net taahhütlerinden biri kâr dağıtım politikalarıdır. Trabzon Limanı'nın resmi politikası da oldukça net ve cömert bir vaat içeriyor:
"Dağıtılabilir net dönem karının asgari %70’inin pay sahiplerine nakit olarak dağıtılması öngörülmektedir."
Ancak 2024 yılı karı, bu politikaya rağmen dağıtılmadı. Rapor, bu kararın nedenini açıkça belirtiyor: Elde edilen kâr, "olağanüstü yedekler hesabına aktarılarak" şirketin "yatırım programını finanse etmek" için kullanılmıştır.
Bu karar, yönetimin kısa vadeli kâr payı dağıtarak yatırımcıları memnun etmek yerine, şirketin uzun vadeli büyümesini ve yatırım kapasitesini önceliklendirdiğini gösteren net bir stratejik hamledir. Bu karar aynı zamanda yatırımcılar için net bir filtre görevi görüyor: şirket, kısa vadeli gelir yerine uzun vadeli sermaye değerlenmesini tercih ettiğini sinyalini vererek, "temettü" odaklı yatırımcılar yerine "büyüme" odaklı yatırımcıları aktif olarak kendine çekiyor.
Sonuç: Bir Limandan Çok Daha Fazlası
Trabzon Limanı'nın faaliyet raporu, dikkatli okunduğunda bir şirketin sadece rakamlardan ibaret olmadığını kanıtlıyor. Satır aralarında, çok uluslu bir aile holdinginin gücü, imtiyazlı paylarla sağlanan sarsılmaz yönetim kontrolü, İran transit ticareti gibi cesur jeopolitik hedefler, kur riskini fırsata çeviren finansal ustalık ve büyümeyi her şeyin önünde tutan net bir yatırım stratejisi yatıyor.
Bu durumda sorulması gereken soru, Trabzon Limanı'nın büyüyüp büyümeyeceği değil, bu hesaplanmış stratejilerin onu kilit bir bölgesel liman olmaktan çıkarıp, gelişen Avrasya ticaret koridoru için vazgeçilmez bir geçit kapısına dönüştürüp dönüştüremeyeceğidir. Rakamlar, hikayenin henüz yeni başladığına işaret ediyor.
================================================
Trabzon Liman İşletmeciliği A.Ş. 30 Eylül 2025 Dönemi Bilgilendirme Raporu
Yönetici Özeti
Bu rapor, Trabzon Liman İşletmeciliği A.Ş.'nin 1 Ocak 2025 – 30 Eylül 2025 dönemine ait faaliyetlerini, finansal durumunu, kurumsal yapısını ve stratejik konumunu kapsamlı bir şekilde analiz etmektedir. Şirket, bu dönemde 533,7 milyon TL hasılat elde etmiş ve 82,1 milyon TL net dönem karı açıklamıştır. Operasyonel olarak, 1.448.376 ton yük elleçlemesi gerçekleştirerek Doğu Karadeniz'deki kilit konumunu sürdürmüştür.
Stratejik olarak şirket, Azerbaycan-Nahçıvan koridoru ve İran transit ticaretinin yeniden canlandırılması gibi bölgesel potansiyellerden faydalanmaya odaklanmıştır. Bu doğrultuda, Liebherr mobil vinç, yeni bir römorkör ve forklift alımları gibi önemli yatırımlar yapılmış, kapalı ambar inşaatlarına devam edilmiştir. Finansal yapı, 1,68 milyar TL'lik güçlü bir özkaynak tabanına ve %14'lük düşük bir borç/özkaynak oranına sahiptir. Şirket, kur riskine karşı bir net döviz varlık pozisyonu taşımakla birlikte, bu riski aktif olarak yönetmektedir. Kurumsal yönetim ilkelerine uyum ve şeffaflık, şirketin temel prensipleri arasında yer almaktadır.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Kurumsal Yapı ve Yönetim
Trabzon Liman İşletmeciliği A.Ş., 19 Eylül 2003 tarihinde kurulmuş olup liman işletmeciliği sektöründe faaliyet göstermektedir. Şirket, 20 Kasım 2003 tarihinden itibaren Trabzon Limanı'nın 30 yıllık işletme hakkına sahiptir.
1.1. Şirket Künyesi
Bilgi | Detay |
Unvan | Trabzon Liman İşletmeciliği A.Ş. |
Merkez Adres | İskenderpaşa Mah. Rıhtım Sok. No:13 TRABZON |
Kuruluş Tarihi | 19.09.2003 |
Ticaret Sicil No | Trabzon/16813 |
Mersis No | 0959037844000019 |
İnternet Adresi | www.trabzonport.com.tr |
Kayıtlı Sermaye Tavanı | 140.000.000 TL |
Ödenmiş Sermaye | 21.000.000 TL |
1.2. Yönetim Kurulu
Yönetim kurulu üyeleri, 7 Ekim 2023 tarihli Genel Kurul toplantısında 3 yıl görev yapmak üzere seçilmişlerdir.
Adı Soyadı | Unvanı | Göreve Başlama |
Nuri ALBAYRAK | Yönetim Kurulu Başkanı | 07.10.2023 |
Mesut M. ALBAYRAK | Yönetim Kurulu Başkan Vekili | 07.10.2023 |
Faruk ALBAYRAK | Yönetim Kurulu Üyesi | 07.10.2023 |
Muhammet Fatih ALBAYRAK | Yönetim Kurulu Üyesi | 07.10.2023 |
Türkiye Den. İşl. A.Ş. | Yönetim Kurulu Üyesi | 07.10.2023 |
Ali GÜLBARAN | Yönetim kurulu Üyesi (Bağımsız) | 07.10.2023 |
Mehmet Nuri GÖKALP | Yönetim kurulu Üyesi (Bağımsız) | 07.10.2023 |
Yönetim Kurulu Başkanı Nuri Albayrak, 1959 Trabzon doğumludur. Albayrak Turizm, Tümosan Motor ve Traktör Sanayi A.Ş., Varaka Kağıt, Sukkar Şeker ve Yeni Şafak Gazetecilik gibi çeşitli şirketlerde yönetim kurulu başkanı, başkan vekili ve üye olarak görev yapmaktadır.
Yönetim Kurulu Üyeleri Mesut M. Albayrak, Faruk Albayrak ve Muhammet Fatih Albayrak, Albayrak Grubu bünyesindeki çeşitli şirketlerde yönetim kurulu üyelikleri de dahil olmak üzere aktif roller üstlenmektedirler.
1.3. Ortaklık Yapısı ve Oy Hakları
Şirket payları A ve B grubu olarak ikiye ayrılmıştır. Sermayenin %13,33'ünü temsil eden A grubu payların her biri 15 adet oy hakkına sahiptir. B grubu paylar ise sermayenin %86,67'sini oluşturmaktadır.
30 Eylül 2025 İtibarıyla Ortaklık Yapısı:
Adı Soyadı/Ticaret Unvanı | Pay Grubu | Pay Oranı | Pay Tutarı (TL) |
ALBAYRAK TURİZM SEYAHAT İNŞ.TİC.A.Ş. | A | 13,33% | 2.800.000 |
ALBAYRAK TURİZM SEYAHAT İNŞ.TİC.A.Ş. | B | 13,40% | 2.814.003 |
HALKA AÇIK | B | 39,52% | 8.299.997 |
EREĞLİ TEKSTİL TURİZM SAN.VE TİC.A.Ş. | B | 20,48% | 4.300.000 |
ARZ GAYRİMENKUL VE GİRİŞİM SERMAYESİ PORTFÖY YÖNETİMİ A.Ş. BEŞİNCİ GİRİŞİM SERMAYESİ YATIRIM FONU | - | 10,00% | 2.100.000 |
DİĞER (Albayrak Ailesi Bireyleri ve TDİ A.Ş.) | B | 3,27% | 686.000 |
Toplam | 100,00% | 21.000.000 |
1.4. Komiteler
Şirket bünyesinde SPK mevzuatı uyarınca üç ana komite bulunmaktadır. Kurumsal Yönetim Komitesi aynı zamanda Aday Gösterme Komitesi'nin görevlerini de üstlenmektedir.
Komite Adı | Başkan | Üyeler |
Kurumsal Yönetim Komitesi | Ali GÜLBARAN (Başkan, Bağımsız Üye) | Faruk ALBAYRAK, Niyazi AKKALP |
Denetimden Sorumlu Komite | Mehmet Nuri GÖKALP (Başkan, Bağımsız Üye) | Ali GÜLBARAN (Bağımsız Üye) |
Riskin Erken Saptanması Komitesi | Mehmet Nuri GÖKALP (Başkan, Bağımsız Üye) | Faruk ALBAYRAK |
2. Operasyonel Faaliyetler ve Stratejik Gelişmeler
Şirketin ana faaliyeti, Trabzon Limanı sahası üzerinde yük, gemi ve alan kiralama hizmetleri sunmaktır. Liman, Doğu Karadeniz Bölgesi'nin en önemli ticaret kapılarından biri konumundadır.
2.1. Liman Kapasitesi ve Performansı
Kapasite Konusu | Kapasite |
Elleçleme | 10.000.000 ton/yıl |
Depolama | 5.000.000 ton/yıl |
Gemi Kabul | 2.500 adet/yıl |
Konteyner Elleçleme | 350.000 TEU/yıl |
Konteyner Depolama | 300.000 TEU/yıl |
Elleçlenen Yük Miktarı (Ton):
Dönem | Boşaltma | Yükleme | Toplam |
2025/09 | 924.777 | 523.599 | 1.448.376 |
2024/09 | 718.584 | 484.912 | 1.203.496 |
2024 (Tam Yıl) | 670.436 | 947.940 | 1.618.376 |
2023 (Tam Yıl) | 1.301.810 | 472.600 | 1.774.410 |
30 Eylül 2025 itibarıyla limanda elleçlenen 1.448.376 ton yük, Türkiye genelindeki toplam yük hacminin %0,35'ini oluşturmaktadır.
2.2. Stratejik Konum ve Gelecek Potansiyeli
- Coğrafi Konum: Trabzon Limanı, tarihi İpek Yolu üzerinde, Avrupa'yı Asya'ya bağlayan Trans Kafkasya koridorunun kesişim noktasında stratejik bir öneme sahiptir.
- Azerbaycan-Nahçıvan Koridoru: Azerbaycan ile Ermenistan arasında imzalanan anlaşma ile açılan Nahçıvan koridoru ve bu koridorun demir yolu ile desteklenmesi, Trabzon Limanı üzerinden Orta Asya'ya kısa sürede ulaşım imkanı yaratarak bölgede önemli bir ticari potansiyel oluşturmaktadır.
- İran Transit Ticareti: Geçmişte yoğun olan ancak savaş sonrası duran İran transit ticaretinin yeniden canlandırılması için görüşmeler devam etmektedir. Şirket, İranlı muhataplara Trabzon Limanı'nı Avrupa'ya açılan bir kapı olarak kullanmalarını önermektedir. Karayolu taşımacılığındaki akaryakıt maliyeti engelinin aşılması için, İran'dan yük taşıyan Türk tırlarına İran pazar fiyatından yakıt temin edilmesi gibi çözümler üzerinde durulmaktadır.
2.3. Yatırım Faaliyetleri
Şirket, operasyonel verimliliğini artırmak amacıyla Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan aldığı Yatırım Teşvik Belgesi kapsamında önemli yatırımlar yapmıştır.
- Mobil Vinç: 23.01.2024 tarihinde 4.810.000 € bedelle bir adet Liebherr LHM 550 mobil vinç ithal edilmiştir.
- Römorkör: 02.01.2023'te Med Marine ile yapılan anlaşma kapsamında 4.300.000 € bedelle imal edilen açık deniz römorkörü, 01.08.2024 tarihinde devralınmıştır.
- Diğer Ekipmanlar: Raporlama döneminde ve öncesinde çeşitli forkliftler ve mini yükleyiciler satın alınmıştır.
- İnşaat Yatırımları: Yapımı devam eden 3 adet kapalı ambar inşaatı ve römorkör rıhtımı için 30.462.282 TL harcama yapılmış olup, 15.000.000 TL'lik ek yatırım planlanmaktadır.
3. Finansal Durum ve Performans
Şirket, 30 Eylül 2025 itibarıyla güçlü bir finansal yapıya sahiptir. Finansal tablolar, TMS 29 standardı uyarınca enflasyona göre düzeltilmiştir.
3.1. Finansal Durum Tablosu (Bilanço) Özeti
Kalem (TL) | 30 Eylül 2025 | 31 Aralık 2024 |
Dönen Varlıklar | 671.557.857 | 614.563.145 |
Duran Varlıklar | 1.265.455.665 | 1.331.624.329 |
Toplam Varlıklar | 1.937.013.522 | 1.946.187.474 |
Kısa Vadeli Yükümlülükler | 101.036.181 | 145.210.574 |
Uzun Vadeli Yükümlülükler | 155.894.608 | 199.690.833 |
Toplam Yükümlülükler | 256.930.789 | 344.901.407 |
Toplam Özkaynaklar | 1.680.082.733 | 1.601.286.067 |
Şirketin 30 Eylül 2025 itibarıyla 570,5 milyon TL net işletme sermayesi ve 26 milyon TL nakit ve nakit benzeri bulunmaktadır.
3.2. Kar veya Zarar Tablosu Özeti
Kalem (TL) | 1 Ocak – 30 Eylül 2025 | 1 Ocak – 30 Eylül 2024 |
Hasılat | 533.730.749 | 566.489.676 |
Satışların Maliyeti (-) | (441.798.611) | (440.769.436) |
Brüt Kar | 91.932.138 | 125.720.240 |
Esas Faaliyet Karı | 33.388.552 | 79.691.480 |
Vergi Öncesi Dönem Karı | 89.834.185 | 153.848.770 |
Dönem Net Karı | 82.063.399 | 104.292.756 |
Pay Başına Kazanç (TL) | 3,91 | 4,97 |
3.3. İlişkili Taraf İşlemleri
Şirket, faaliyetleri kapsamında Albayrak Grubu'na bağlı şirketler başta olmak üzere ilişkili taraflarla ticari ve finansal işlemler gerçekleştirmektedir. 30 Eylül 2025 itibarıyla ilişkili taraflardan 9,3 milyon TL ticari alacak ve 100,6 milyon TL ticari olmayan (finansman amaçlı) alacak bulunmaktadır. İlişkili taraflara olan ticari borçlar ise 4,5 milyon TL'dir. Dönem içinde üst düzey yöneticilere yapılan ödemelerin brüt toplamı 4.859.120 TL'dir.
4. Risk Yönetimi ve Değerlendirmeler
Şirket, faaliyetlerinden kaynaklanabilecek riskleri yönetmek için komiteler ve politikalar oluşturmuştur. Riskin Erken Saptanması Komitesi, şirketin varlığını tehlikeye düşürebilecek riskleri düzenli olarak değerlendirmektedir.
4.1. Sermaye Riski
Şirket, sermaye yapısını borç/özkaynak oranıyla izlemektedir. Bu oran, net borcun toplam özkaynaklara bölünmesiyle hesaplanır.
Kalem (TL) | 30 Eylül 2025 | 31 Aralık 2024 |
Toplam Borçlar | 256.930.789 | 344.901.407 |
Eksi: Nakit ve Nakit Benzerleri | 25.975.319 | 1.372.908 |
Net Borç | 230.955.470 | 343.528.499 |
Toplam Özkaynaklar | 1.680.082.733 | 1.601.286.067 |
Borç/Özkaynak Oranı | 14% | 21% |
4.2. Kur Riski
Şirket, yabancı para cinsinden yaptığı işlemler nedeniyle kur riskine maruz kalmaktadır. 30 Eylül 2025 itibarıyla Şirket'in 15,5 milyon TL tutarında net yabancı para varlık pozisyonu bulunmaktadır (31 Aralık 2024: 164,1 milyon TL net yabancı para yükümlülük pozisyonu).
Kur Riski Duyarlılık Analizi (30 Eylül 2025):
- ABD Doları'nın TL karşısında %10 değerlenmesi: Kar/Zarar üzerinde 848.166 TL pozitif etki.
- Avro'nun TL karşısında %10 değerlenmesi: Kar/Zarar üzerinde 700.574 TL pozitif etki.
- Toplam Etki: 1.548.740 TL pozitif etki.
4.3. Riskin Erken Saptanması Komitesi Değerlendirmesi
31 Ağustos 2024 tarihinde Yönetim Kurulu'na sunulan rapora göre:
- Şirketin kısa vadeli yükümlülükleri için yeterli işletme sermayesi bulunmaktadır.
- Olağan faaliyetlerin devamı için yeterli fona sahiptir.
- Mevcut risk yönetimi yaklaşımlarının yeterli olduğu sonucuna varılmıştır.
- Şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşürecek herhangi bir sebep tespit edilmemiştir.
5. Diğer Hususlar
- Personel: Dönem sonu itibarıyla çalışan personel sayısı 211 kişidir.
- Bağışlar: Raporlama döneminde kamuya yararlı vakıflara ayni ve nakdi olarak toplam 3.693.890 TL bağış yapılmıştır.
- Denetçi: Şirketin bağımsız denetçisi TENET BAĞIMSIZ DENETİM A.Ş.'dir.
- Araştırma ve Geliştirme: Şirketin araştırma ve geliştirme faaliyeti bulunmamaktadır.
- Kurumsal Yönetim: Şirket, SPK tarafından yayımlanan Kurumsal Yönetim İlkeleri'ne uyum konusunda gerekli özeni göstermektedir. Eşitlik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve sorumluluk kavramları benimsenmiştir. Zorunlu ilkelere tam uyum sağlanmış olup, gönüllü ilkelere de azami özen gösterilmektedir.